Leggyakrabban kipufogó problémákkal kapcsolatban keresnek fel engem ügyfelek, de mint minden autószerelőnek, azért nekem is van egy általánosabb, átfogó képem a szakmáról. Tudom, hogy hogyan néz ki egy autó, ami egészséges, és hogy mik azok a leggyakoribb problémák, amiket a tulajdonosok el szoktak követni – erre pedig figyelmeztetni is szoktam őket.
Az egyik leggyakoribb dolog, amit meg szoktam említeni az embereknek, az a gumik állapota. Sajnos mindenki csak akkor szokta már szervizbe vinni a kocsiját, hogyha az a papírok miatt kötelező, vagy hogyha éppen baj van. Ebbe pedig nem szokott beletartozni az, hogy a kerekeket is felmérjék, vagy akár le is cseréljék szükséges időközönként.
A legtöbben manapság már a téli és a nyári gumi cseréjét is otthon végzik, így a szakembereknek még ritkábban van rá lehetősége, hogy megnézze, milyen állapotban van egy-egy abroncs. Ez még azokra is igaz, akik amúgy nem tudnak rendesen elvégezni egy kerékcserét – nagyon gyakran szoktam munkám során én is odamenni hozzájuk, és meghúzni a csavarokat, és gyakran úgy is találom, hogy nem voltak előtte elég szorosak.
Ha eközben olyan jeleket találok, amik nagyobb aggodalomra is okot adnak, akkor arról pedig minden esetben értesítem az autó tulajdonosát. Ilyen lehet az, hogyha a gumi barázdái közé már több, apróbb kavics van befúródva, és láthatóan senki nem foglalkozik azzal, hogy ezeket kiszedje. Ezek ugyanis, ahogy a sok utazás során egyre mélyebben belenyomódnak, tönkretehetik a kereket. Ehhez hasonló, hogyha valamilyen kémiai, folyékony anyagot látok a kerekeken, mivel ezek a gumi anyagát is tönkretehetik.
Amikor ezekről a vásárlóknak beszélek, nagyon sokukon látszik, hogy akkor hallanak életükben először róla. Pedig nekik elméletileg már jogosítvánnyal kell rendelkezniük, és végig kellett járniuk egy KRESZ tanfolyamot – ahol nem tudom, mit tanítanak, hogyha a vezetők azt se tudják, hogy hogyan gondoskodjanak a gumikról, amik vezetés közben lényegiben az egyetlen dolgok, amiket az életük múlik.
A legtöbb vevőm azt például már nem szokta tudni, hogy mi az a centrírozás, vagy a kerekek kiegyensúlyozása. Ez a művelet márpedig csak szervizben, szakértő emberek keze alatt végezhető el, és ha nem történik meg, akkor a kerekek élettartamának csökkenésével és akár a kocsi stabilitásának romlásával is járhat.
Szerencsére az általános tapasztalataim jók, és miután elmagyarázom ezeket a vevőknek, sokan megkérdezik, hogy hogyan tudnának gondoskodni, hogy ilyen problémák ne álljanak fenn. A legfontosabb tanács, amit ilyenkor adni szokta, az az, hogy megbízható helyről szerezzék be a gumit, és lehetőleg műhelybe végezzék el a cserét, ahol így a szakembereknek lehetőségük van további szemrevételezésre is. Én ehhez a gumidiszkont.hu-t szoktam ajánlani, ahol online rendeléssel kiegészítve minderre lehetőség van, és tudom is róluk, hogy nagyon korrekt munkát végeznek.
Azokat a vezetőket, akik kevésbé értenek az autógumik témájához, meg szoktam nyugtatni, hogy nem kíván nagy szakértelmet, mivel ha csak az évenkénti cserét akarja a téli és a nyári gumikkal megoldani, akkor még a gumi vásárlását is letudhatja annyival, hogy megnézi a jelenlegi abroncsán lévő számot, és beüti a keresőbe. Ezzel teljesen jól tudja azonosítani, hogy mit kell vásárolni, és nem fog tudni semmit eltéveszteni. Ha pedig ezek után a műhelyben szerelik fel, tényleg minden egyszerű, mint a karikacsapás, és sokkal nagyobb biztonságban tudhatja magát onnantól.