Az elektromosságé a jövő? Kipufogó-technikuski szakmámat tekintve szinte minden héten megkérdezi tőlem valaki viccelődve, hogy mi a véleményem az új elektromos autó őrületről. Szerintem mindenki azt hiszi, hogy valahogy pár éven belül már el fogom veszíteni a munkámat, holott biztos, hogy amíg élni fogok, addig fognak rendes, benzinnel működő kocsik járni az utakon. Azzal pedig még mindig senki se számol, hogy valakinek az elektromos autót is javítani kell majd, ha nem akarnak rögtön újat venni minden meghibásodás után.
Persze értem én, hogy miért humoros a gondolat, ezért szoktam néha keresni az alkalmat ahhoz, hogy bebizonyítsam, hogy a villamos eszközökhöz is értek. Annyira persze nem kell megerőltetnem magam, hisz az ilyen esetek a legtöbbször, mint műszaki embert, maguk is megtalálnak.
A hideg vizes Hajdú villanybojler
Egyik barátom a múlt héten hívott át, hogy nézzek rá a villanybojlerére, mivel az elmúlt időkben nem tud már meleg vizet se engedni a csapból, legfeljebb langyosat. Mivel nekem is bojlerem van itthon, ezért viszonylag értek ehhez a technikához, elvállaltam hát, hogy ránézek.
Az első kérdésem persze ahogy odaértem, az volt, hogy mikor látta utoljára szakember, és amikor azt válaszolta, hogy fogalma sincs, talán 6 éve, akkor már sejtettem, hogy nem sok jóra számíthatok. A villanybojlert kinyitva annak szinte minden elemén centiméternyi vízkő állt, úgyhogy nem az a csoda, hogy nem adott meleg vizet, hanem az, ha eddig nem lyukadt ki vagy tört el valahol.
Elmagyaráztam a barátomnak, hogy sajnos a villanybojlerek vízkő tekintetében ugyanolyanok, mint bármely másik háztartási gép: ha a vízforralónkat nem tisztítjuk, akkor előbb-utóbb azon is megtelepszenek a fehér kis vízkövek, és ugyanígy van ezzel a villanybojler is. Ilyenkor pedig az a legjobb eset, hogyha csak meleg vizünk nem marad.
Megmutattam neki a fűtőszálát, ami a tartályban lévő víz felmelegítéséért lenne hivatott, most azonban vastag vízkőréteg alatt állt. Ebből már ő is megértette, hogy mi lehet a probléma, hisz világos volt, hogy így nem tudja felmelegíteni a cső a tartály tartalmát, hisz annyira el van választva a víztől, hogy nem is tud vele kapcsolatba kerülni. Ráadásul én ehhez még hozzátettem, hogy a legrosszabb az egészben, hogy ettől függetlenül megpróbálja majd felmelegíteni, és nagyon sok energiát el fog használni eközben – sokkal többet, mintha tiszta lenne.
A Hajdú bojler szerviz
Abban megegyeztünk, hogy mindenképpen találni kell egy Hajdú bojler szervizt, ahol foglalkoznak a villanybojlerek tisztításával, de ellenőrizni is tudják utána, hogy megfelelő állapotban maradt-e a szerkezet a további üzemeléshez. Gyorsan utánanéztünk tehát az interneten, hogy hol találunk a leggyorsabban ilyet, és ki is választottuk a jelöltünket.
Megkértem a barátomat, hogy amint tudja, hívja fel őket, hogy eljöjjenek, és tisztítással, ellenőrzéssel javítással együtt mindent megcsináljanak, mielőtt komolyabb baj lenne. Eddig is csak a szerencse lehetett az, ami miatt nem lyukadt ki a tartálya ilyen hosszú karbantartás nélküli időszak alatt, úgyhogy ne kísértse tovább. Főleg azért, mert az sokszor nagyobb költség lenne, mint az, amit akkor kell ráköltenie, ha rendesen két-három évente átvizsgáltatja.
Másnap kaptam róla telefonon értesítést tőle, hogy szerencsére a szakemberek megtisztították, és azt mondták, hogy most úgy néz ki, nincsen semmi maradandó baja – bár ők is sokszor a lelkére kötötték mindazt, amit én is.
Ezek után én pedig már két dolog miatt nem aggódok: amiatt, hogy képes leszek-e elektromos autókat szerelni, és amiatt, hogy lesznek-e emberek, akik a szervizre szorulnak majd.